Terapie


Nu exista tratament pentru autism! Cei mai multi copii diagnosticati cu autism vor avea nevoie de ajutor pe tot parcursul vietii lor.

Totusi, cu un efort terapeutic sustinut, intensiv si de lunga durata, exista sperante ca acesti copii sa devina niste adulti al caror grad de dependenta fata de alte persoane sa fie minim, iar in cazuri mai rare chiar sa-si depaseasca diagnosticul de autism.

Cea mai buna abordare din partea familiilor copiilor cu autism este sa-i asigure copilului afectat atentie permanenta, cea mai buna terapie posibila si multa dragoste.

Dar ce terapie alegem pentru copilul nostru?

Exista o multitudine de interventii si tehnici imaginate pentru a lucra cu copiii afectati de autism, motiv pentru care deseori, mai ales la inceput, parintii se confrunta cu problema: care terapie este cea mai buna pentru copilul meu?

Printre cele mai cunoscute metode de interventie in cazul copilului cu autism se afla metodele educationale si comportamentale, dietele fara gluten si cazeina, chelarea.

Tehnicile educationale cele mai populare sunt: Applied Behavior Analysis (ABA), Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children (TEACCH), Developmental Individual-Difference Relation-Based Intervention (DIR sau „Floortime”), Daily Life Therapy (DLT), Miller Method (MM), Relational Developmental Intervention (RDI).

ABA (Applied Behavior Analysis)-se bazeaza pe principiul de conditionare operanta (operant conditioning) descris de Skinner in lucrarea sa din 1938, Comportamentul organismelor. Puternic influentat de cercetarile lui Skinner si ale altor psihologi comportamentalisti, incepand cu anii ’60 Dr. Ivar Lovaas a lucrat si a dezvoltat o varianta a metodei comportamentale cunoscuta sub numele de metoda Lovaas.

In mare, metoda consta in examinarea si modelarea actiunilor persoanei cu care se lucreaza, dupa principiul care considera comportamentele umane predictibile si modificabile. Pentru a determina functiile comportamentelor persoanei cu autism se definesc si analizeaza antecedentul (sau ce  evenimente s-au petrecut imediat inaintea comportamentului tinta), comportamentul-tinta (acesta va fi specific, observabil, masurabil) si consecinta (sau ce evenimente s-au petrecut imediat dupa comportamentul-tinta).

ABA este o metoda terapeutica larg raspandita si in Romania si este o terapie educationala comportamentala care deci isi propune sa modifice comportamentele. Prin tehnicile ABA se urmareste: dezvoltarea unor comportamente functionale, social acceptate si reducerea pana la eliminare a comportamentelor problematice, excesive. ABA si-a demonstrat eficacitatea in dezvoltarea unei largi varietati de abilitati ale copilului cu autism.

TEACCH-aceasta nu este propriu-zis o metoda de tratament pentru autism, ci mai degraba este o imbinare de mai multe tehnici educationale, imbinare care depinde de nevoile  si abilitatile specifice individuale. Scopul este de a imbunatati la maximum autonomia si abilitatile de comunicare ale persoanei afectate. Desi modelarea comportamentului constituie un aspect important al TEACCH, totusi comportamentul nu este analizat ca in ABA, ci in TEACCH se cauta sa se inteleaga si sa se abordeze cauzele care produc comportamentul nedorit.

DIR sau Floortime-metoda dezvoltata de Stanley Greenspan, este o metoda interactiva de dezvoltare a copilului cu autism si se bazeaza pe implicarea masiva a parintilor. Este o metoda unu la unu care implica o abordare terapeutica pe trei nivele, si anume: in primul rand sunt parintii care vor ajuta copilul sa treaca diverse stadii de dezvoltare; apoi este partea care revine specialistilor in logopedie, terapie ocupationala, educatie fizica, psihologie si pedagogie care vor folosi tehnicile Floortime pentru a obtine progrese in dezvoltarea copilului; si, din nou, partea  ce tine de parinti care vor lucra pentru a-si imbunatati permanent metodele si stilul de lucru cu copilul lor. Tehnica Floortime este practic joaca cu copilul, doar ca partenerul de joc al copilului are un rol foarte important. Acesta ii ofera copilului sansa de a-si alege activitatile preferate, insa o face astfel incat sa-l incurajeze in permanenta sa interactioneze cu el.

Celelalte metode educative enumerate mai sus sunt mai putin cunoscute si folosite in Romania in educatia copiilor cu autism.

Exista multe alte metode si abordari auxiliare in terapia copiilor afectati de autism si care au imbunatatit in unele cazuri abilitatile sociale,  de limbaj si comunicare , facilitand astfel invatarea. Printre acestea se numara dietele, medicatia, tratamentele biomedicale, terapia prin muzica, arta, AIT (auditory integration training a dr. Guy Berard), metoda HANDL, modelul SCERTS (social communication,emotional regulation, transactional support).


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: