„Red flags”pentru autism

Sau semne ce pot indica o tulburare de dezvoltare de tip autism:

La varsta de 6 luni:

  • emite rar sunete, silabe („gangureli”);
  • rareori vocalizeaza ca raspuns la vocalizarile adultului (atentie sa intercalati reprizele scurte de vocalizare cu momente de liniste pentru a-i da un timp copilului sa-si coordoneze raspunsul, timp necesar la aceasta varsta copiilor cu dezvoltare neurotipica);
  • priveste rar catre fata interlocutorului;
  • rareori copiaza expresia faciala a parintelui. La aceasta varsta copilul ar trebui sa zambeasca la zambetul parintelui destul de frecvent.
  • are miscari sau obiceiuri neobisnuite (de exemplu, anumite tipicuri de a apuca un obiect sau felul de a se deplasa sau feluri ciudate de tranzitie de la o pozitie la alta).

La varsta de 9-12 luni:

  • absenta sau prezenta limitata a intentiilor de comunicare non-verbala (semnul pa-pa, aratatul cu degetul);
  • absenta sau prezenta limitata a intentiilor de comunicare sociala (arata interesul pentru anumite lucruri, va „cheama” din patutul sau, ofera din gustarea lui etc);
  • complexitate redusa a sunetelor si silabelor emise (varietatea „gangurelilor”);
  • folosirea redusa a vocalizarilor din timpul intentiilor sale de comunicare;
  • intelegere redusa a gesturilor parintelui (palma deschisa ca semn pentru a va da ceva);
  • raspunde rar la numele sau;
  • preocupare excesiva pentru obiecte si anumite miscari;
  • imitatie redusa a miscarilor simple pe care copilul stie sa le faca singur;
  • incercari rare de a va face sa radeti (copiii dezvoltati tipic repeta acest lucru de multe ori pentru a obtine atentia parintelui).

La varsta de 14-16 luni:

  • atentie scazuta pentru parinte atunci cand acesta vorbeste (dar nu neaparat cand ii vorbeste copilului);
  • absenta aparitiei primelor cuvinte rostite;
  • modul prin care ii atrageti si ii mentineti atentia copilului cel mai des este printr-o activitate favorita (un anumit joc, o anumita melodie);
  • preferinta „obsesiva” pentru casete video;
  • ecolalii (imitatia verbala a altora fara intentie de comunicare);
  • absenta tachinarilor (copiii de aceasta varsta au moduri specifice de a semnaliza intentia de provocare la joaca: o anumita privire, oferirea unei jucarii adultului, apoi retragerea ei cu un zambet etc);
  • coordonare slaba intre privire spre parinte, zambet si prezenta unei forme de comunicare (vocalizare sau gest);
  • frecventa scazuta a comportamentelor imitative,prezenta unor comportamente imitative atipice sau neconectate cu comportamente sociale (exemplu, contact vizual si/sau zambet);
  • frecventa redusa sau timp scurt de schimburi in jocuri gen „randul meu, randul tau” (cu sau fara obiect);
  • comportamente repetitive sau de stimulare senzoriala (exemplu, atingerea unui anumit colt, fluturarea mainilor);
  • numar scazut de secvente de joc sau de comportamente din timpul jocului (copii care prefera doar jucarii tip cauza-efect sau doar cuburi si au abilitati limitate de joc functional sau joc simbolic).

Sursa: <http://landa.autismtoday.com&gt;

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: